För att lyckas som företagare är det smart att bygga upp ett varumärke. Det kan ta tid att bygga upp ett eget märke, så du måste arbeta målmedvetet och tänka långsiktigt.
Ditt företagsnamn
Det är viktigt att du kommer på ett bra namn till ditt företag. Se till att du kan ha företagsnamnet som ditt domännamn, med .se- och .com-adress. Det första du ska göra är dock att ansöka om företagsnamnet hos Bolagsverket för att försäkra dig om att du kan använda det som ditt varumärke. Du får till exempel inte starta ett klädföretag som heter Odd Mally, då det redan finns ett företag som heter Odd Molly. Du måste hitta ett eget namn som inte finns i din bransch.
Bygga ditt varumärke
Anlita en designer för att skapa en riktigt snygg logga. Sedan ska du använda samma logga på din hemsida, sociala medier, eventuell butiksskylt, dina profilkläder och muggarna som du ger bort. Det bästa sättet att bygga ett bra varumärke är genom att sälja kvalitativa produkter. Om du har startat ett skoföretag, anlitat en skodesigner och hittat en fabrik som producerar skorna åt dig kommer ditt varumärke växa mycket snabbare om folk upplever det som riktigt bra skor. Kan du få kända personer att bära dina skor har du stora chanser att lyckas.